|   | 
		
	
		|   | 
		
		
	
		|   | 
		
	
		
		
		 | 
		  | 
				
 
  
 
  Jak dobrać oponę ? 
 
  
CO MÓWIĄ PRZEPISY NA TEMAT WYBORU OPON?
  
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) Minister Infrastruktury wydał w dniu 31 grudnia 2002 r. rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262). 
  
 Zgodnie z treścią § 11 rozporządzenia:  
  
     5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
  
      6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
  
      7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: 
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3; 
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi: 
           a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, 
           b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem; 
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych; 
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm [...]; 
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę; 
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi. 
  
Podczas gdy Prawo o ruchu drogowym zabrania montowania opon o różnej konstrukcji na tej samej osi prawo Wspólnoty Europejskiej dodatkowo stanowi, że opony powinny być równocześnie
  
-  tej samej marki, - tego samego rozmiaru, a szczególnie tego samego przekroju poprzecznego, 
 
- tej samej kategorii użytkowej (np.: drogowe, śniegowe, terenowe), 
 
-  o tej samej strukturze: radialne lub diagonalne,
 
-  o tym samym kodzie szybkości,
 
- o tym samym wskaźniku obciążeń. 
 
 
  
 
  
 
 [ powrót ]   
   
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		 |