|   | 
		
	
		|   | 
		
		
	
		|   | 
		
	
		
		
		 | 
		  | 
				
 
  
 
  Jazda na śniegu
  
  
Bądźcie świadomi ograniczeń waszych i ograniczeń innych kierowców. Bądźcie skoncentrowani na otoczeniu. 
Nie wykonujcie gwałtownych ruchów, unikajcie zbyt gwałtownych przyspieszeń (przyspieszenia powinny być stopniowe i niewielkie). Gwałtowne hamowanie i zbyt duże szybkości to ryzyko. 
Zwiększcie odległość z poprzedzającym samochodem. 
Można używać biegu wyższego niż używany w czasie suchym aby oddalić ryzyko poślizgu na podjeździe. 
 
 
Hamowanie. 
 Koniecznie należy przewidywać hamowanie szacując drogę hamowania i używając na przemian hamowania silnikiem i pedału hamulca.
Hamowanie musi być progresywne, aby uniknąć zablokowania kół, które spowodowałoby poślizg i utratę kontroli nad samochodem.
W przypadku zablokowania kół i poślizgu, zwolnić pedał hamulca aby odnaleźć przyczepność, a następnie ponownie hamować progresywnie, ciągle używając hamowania silnikiem. Aby uniknąć zablokowania kół na zjazdach, można używać biegu niższego niż bieg używany w czasie suchym.
Przed odcinkiem trudniejszym (duży zakręt, spowolnienie ruchu) przewidzieć hamowanie, by było ono jak najbardziej progresywne, używając hamowania silnikiem.
 
 
Ruszanie z miejsca.
 
 W trakcie ruszania z miejsca na śniegu, aby uniknąć ryzyka poślizgu, konieczne jest progresywne przyspieszanie. Jeśli koła ślizgają się, włączyć wyższy bieg, aby zmniejszyć siłę przekazywaną na koła i napędzać samochód w sposób zadowalający.
 
 
Zakręt. 
 
 Przed przejazdem zakrętu ograniczyć prędkość, pamiętając o zwolnieniu na prostej. Aby przejechać zakręt, ruch kierownicą musi być delikatny i stały, by uniknąć zerwania przyczepności opony i utraty odpowiedzi z jej strony.
W zakręcie zachować niewielką stałą szybkość, aby uniknąć utraty równowagi samochodu. Gdy przód samochodu stracił przyczepność, należy ją odzyskać. W tym celu zmniejszyć prędkość zdejmując nogę z pedału gazu: w przypadku konieczności lekko nacisnąć na hamulec bez zablokowania kół. Gdy tył samochodu jest znoszony (napęd przedni), przyspieszyć w celu odzyskania równowagi. W żadnym wypadku nie hamować, pogłębi to utratę równowagi tyłu. 
  
  
  
 
  
 
 [ powrót ]   
   
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		 |