|   | 
		
	
		|   | 
		
		
	
		|   | 
		
	
		
		
		 | 
		  | 
				
 
  
 
  Co to jest opona ? 
 
  
  
  
 
 Produkt złożony
  
Opona jest produktem złożonym, to znaczy złożeniem materiałów o bardzo różnych właściwościach, których konfekcjonowanie wymaga dużej precyzji.
  
Składa się z następujących półproduktów : 
  
 
  
1. Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze. 
Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.
  
 
  
  2.  Warstwa szkieletu. 
 Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.
 
  
 
  
3. Wypełnienie strefy niskiej. 
Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem. 
  
 
  
4. Obejmy  
służą do zaciśnięcia opony na feldze. Mogą one wytrzymywać do 1800 kg bez ryzyka zerwania. 
  
 
  
5.  Powierzchnie  
 boczne z miękkiej gumy, która zabezpiecza oponę przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić szkielet, na przykład przy wjeżdżaniu na krawężniki. Twarda guma zapewnia połączenie opony z felgą.
 
  
 
  
6. Warstwy szczytowe.
  
Zbrojone stalowymi drutami bardzo cienkimi ale bardzo wytrzymałymi, są skrzyżowane skośnie i naklejone jedna na drugiej. Skrzyżowanie ich z drutami szkieletu tworzy nieodkształcalne trójkąty. Tak zwana triangulacja to dyspozycja zapewniająca usztywnienie szczytu :
- muszą być być wystarczająco sztywne w kierunku obwodowym opony, aby się nie rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opony była zawsze opanowana, niezależnie od warunków użytkowania.
- muszą być również wystarczająco wytrzymałe w kierunku poprzecznym, aby wytrzymywać siły znoszenia. Ale równocześnie muszą być giętkie w kierunku pionowym, aby łatwo pokonywać przeszkody. 
Aby otrzymać te warstwy, należy skleić stal z gumą. Trudny do uzyskania, dokładny styk pomiędzy tymi materiałami o różnych własnościach jest niezbędny
  
 
  
7. Powierzchnia jezdna jest ułożona na warstwach szczytowych.  
Ta część opony, na której zostanie ułożony bieżnik, będzie w kontakcie z drogą. W powierzchni styku z podłożem, powierzchnia jezdna musi wytrzymywać bardzo duże obciążenia. Mieszanka, z której jest złożona musi być przyczepna do każdego typu nawierzchni, być odporna na zużycie, ścieranie i musi się słabo rozgrzewać.
  
 
  
Pozostaje do wykonania bieżnik i wulkanizacja całości w celu połączenia w jedną całość.
 
  
 
 
 
  
 [ powrót ]   
   
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		
		
		 | 
		  | 
	 
	 
		 |